Proiectul contribuie determinant la atingerea obiectivelor stabilite prin următoarele strategii:
1. Strategia Naţională pentru Competitivitate 2015-2020
“Dezvoltarea unui ecosistem competitiv de afaceri, bazat pe un mediu de reglementare stabil, centrat pe antreprenoriat, inovare şi
creativitate, care să pună accent pe încredere, eficienţă şi excelenţă şi să plaseze România în primele 10 economii la nivel European”
reprezintă viziunea Strategiei Naţionale pentru Competivitate susţinută în cadrul proiectului prin:
– dezvoltarea unui climat antreprenorial durabil şi incluziv în rândul studenţilor ca urmare a organizării de cursuri de formare profesională
în competenţe antreprenoriale şi a activităţilor suport de consiliere şi mentorat;
– valorificarea cunoştinţelor astfel dobândite prin finanţarea a 23 planuri de afaceri axate pe sectoarele economice cu potenţial competitiv
identificate conform SNC şi domeniile de specializare inteligentă şi de sănătate conform SNCDI;
– promovarea inovării şi creativităţii ca premise de dezvoltare antreprenorială pe termen mediu şi lung în cadrul Business HUB;
Ca indicator calitativ, proiectul îşi propune în mod direct prin toate activităţile să susţină dezvoltarea unei comunităţi de afaceri durabile,
incluzive, bazate pe inovare, TIC şi cercetare în rândul studenţilor, în directă corelare cu SNC. Din punct de vedere cantitativ, proiectul
susţine obiectivul O3.10 din SNC Antreprenoriat: îmbunătăţirea densităţii IMM-urilor raportată la populaţie, prin finanţare, monitorizare,
promovarea a 23 de planuri de afaceri şi creează un mecanism de sustenabilitate – Business HUB pentru stimularea antreprenoriatului în
rândul studenţilor, având peste 8000 de potenţiali antreprenori înregistraţi in cadrul programelor de formare de la nivel de licenţă, masterat
si doctorat.
2. Strategia Naţională de Cercetare, Dezvoltare şi Inovare 2014-2020
Proiectul susţine şi promovează dezvoltarea culturii antreprenoriale conducând la atingerea obiectivelor Strategiei Naţionale de Cercetare,
Dezvoltare şi Inovare 2014 – 2020, respectiv OS1. Crearea unui mediu stimulativ pentru iniţiativa sectorului privat, prin instrumente de
antrenare a antreprenoriatului, în mod special al antreprenoriatului bazat pe inovare şi OS2. Susţinerea specializării inteligente cu scopul
de a creşte completivitatea economică. Instrumentele de antrenare a antreprenoriatului sunt reprezentate de campania de informare,
activităţile suport de formare profesională, mentorat şi consiliere, cât şi activităţile de practică şi creare de întreprinderi simulate. Toate
aceste instrumente sunt corelate şi dezvoltă un proces bazat de informare-formare-aplicare-dezvoltare-inovare la nivel de antreprenoriat,
plecat de la oferirea de informaţii, la dezvoltarea de competente şi abilitaţi şi ajungând la înfiinţare de firme bazate pe inovare şi dezvoltare
durabilă. Cercetarea este parte componentă din conceptul Business Hub, care îşi propune să aducă împreună tineri antreprenori,
antreprenori cu experienţă, autorităţi, ONG-uri pentru dezbateri şi dezvoltare de bune practici.
3. Strategia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă 2014-2020
Unul dintre punctele slabe care afectează domeniul ocupării forţei de muncă identificat în Strategia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă 2014-2020 îl constituie cultura antreprenorială limitată, sporirea investiţiilor în dezvoltarea antreprenoriatului în rândul tinerilor
reprezentând o prioritate. Prin urmare, proiectul contribuie la atingerea OS1. creşterea ocupării în rândul tinerilor prin furnizarea de cursuri
de formare antreprenorială şi susţinerea înfiinţării a 23 de afaceri de către studenţi în cadrul cărora se vor crea minim 67 de locuri de
muncă. De asemenea, prin intermediul campaniei de informare derulată pe parcursul a 9 luni, a activităţilor suport de formare, practică,
mentorat, consiliere, a reţelei Business HUB se urmăreşte crearea unei culturi antreprenoriale puternic definită prin dezvoltare durabilă,
incluziune, egalitate de şanse, utilizare TIC, accesibilizare, ca valori primordiale în mediul de afaceri.
4. Strategia Naţională de învăţare pe tot parcursul vieţii 2015-2020
În conformitate cu obiectivul UE, principalul obiectiv strategic al României pentru anul 2020 este ca cel puţin 10% din populaţia adultă (cu
vârste cuprinse între 25 şi 64 de ani) să participe la activităţi de învăţare pe tot parcursul vieţii. Aceste obiective sunt acoperite de cei trei
piloni strategici: (i) acces şi stimulente pentru participare; (ii) calitate şi relevanţă; şi (iii) parteneriate pentru o mai bună informare. Proiectul
creează premisele pentru formarea profesionala a 350 de studenţi integraţi în cursurile de competenţe antreprenoriale şi răspunde pe cei
3 piloni prin:
– acces la informaţii prin organizarea campaniei de informare, acordarea de burse de participare la cursul de formare şi posibilitatea de
finanţare a planului de afaceri ca stimulente de participare;
– calitatea şi relevanta informaţiilor axate pe nevoile şi profilul grupului ţintă, analizate anterior derulării activităţii de informare, formare;
– parteneriate cu mediul privat, ONG-uri, autoritari în cadrul campaniei de informare.
Astfel, prin contribuţia la obiectivele din documentele strategice, proiectul răspunde la nevoile grupului ţintă la nivel de informare – formare
– dezvoltare – inovare prin:
– oferirea de informaţii clare, relevante despre antreprenoriat în cadrul campaniei de informare derulată 9 luni;
– ancorarea informaţiilor despre antreprenoriat în contexte reale ale companiilor, prin exemple de bune practici oferite de antreprenori de
succes în cadrul a 14 evenimente;
– dezvoltarea competenţelor în antreprenoriat prin cursuri de formare pentru 350 de studenţi;
– sprijinirea dezvoltării ideilor de afaceri prin consiliere şi mentorat personalizat;
– organizarea de stagii de practică pentru ancorarea în contextul real al unei firme de profil;
– finanţarea a 23 de planuri de afaceri;
– promovare şi dezvoltare pe durata de 16 luni prin Business HUB în cadrul comunităţii de afaceri create.
Toate aceste acţiuni conduc la creşterea încrederii studenţilor de a dezvolta o afacere, principala barieră fiind reprezentată de percepţia
că antreprenoriatul nu are succes în România, conform studiului realizat pe un eşantion de 594 de studenţi. Complementar motivaţiei
scăzute, lipsa de informaţii sau informaţiile eronate, lipsa de experienţă, lipsa resurselor financiare reprezintă ale bariere în iniţierea unei
afaceri. Prin interacţiunea directă cu antreprenori de succes, prin simularea creării de întreprinderi simulate, prin stagii de practică în
companii cu acelaşi profil, prin cursul de formare structurat pe teme de interes legate de antreprenoriat, prin serviciile personalizate de
consiliere şi mentorat, prin promovarea şi includerea într-o comunitate de afaceri la nivel de Business HUB, studenţii vor avea contexte
relevante de pregătire – teoretică şi practică şi mai ales convingerea că pot reuşi, susţinuţi de o echipă de specialişti în antreprenoriat. De
asemenea, finanţarea acoperă nevoia economică pentru începerea unei afaceri. Proiectul răspunde astfel prin acţiuni relevante pe 3
dimensiuni ale nevoilor grupului ţintă: psihologica (motivaţională), formativă şi financiară. Soluţia este multidimensională, în raport cu
nevoile identificate.
Grupul ţintă eligibil poate proveni din oricare cele 8 regiuni de dezvoltare însă afacerile se vor înfiinţa doar în cele 7 regiuni ale României
mai slab dezvoltate. Întrucât studiul acoperă doar studenţii înmatriculaţi în anii 2, 3, 4 (întrucât a fost realizat în septembrie şi nu a putut
include studenţii care încep anul 1 în octombrie), toate regiunile au fost include în locaţia proiectului, pe principiul egalităţii de şanse.